Kompozycja
Odpowiednie rozplanowanie położenia, wielkości, proporcji, światła i wyglądu wszystkich elementów oraz ich wzajemnych relacji gwarantuje że obraz staje się niepowtarzalny i może, niezależnie od fromy, tworząc specyficzny charakter nieść ze sobą dodatkową treść.
Środki wyrazu
Środki wyrazu dają możliwość ekspresji. Dzięki nim można przesłać użytkownikowi subtelnie zawoalowany przekaz. Te artystyczne środki są wspólne dla wszystkich dziedzin sztuki, włączając malarstwo, architekturę, muzykę i oczywiście typografię internetową.
Porządek
Porządek jest przeciwieństwem chaosu. Porządek jest regularnym rozłożeniem obiektów. Z reguły kojarzony jest z projektowaniem na określonej, stałej siatce.
Na początku był chaos. Aby przekształcić go w porządek potrzeba niezbędnej pracy. A ta jest w cenie. Dzięki temu uporządkowane elementy dają wrażenie solidności, dojrzałości i przemyślanego działania.
Ale monotonne rozłożenie elementów daje także wrażenie stabilizacji, prostoty, a w skrajnych przypadkach nieciekawości i złudzenia. Sam porządek może łatwo zniechęcić jeśli jest użyty bez innych środków wyrazu.
Różnorodność
Różnorodność wprowadza do projektu życie i energię. To element pożądany, ale warunkiem sukcesu jest pokazanie różnorodności na tle przemyślanej, stabilnej struktury.
Zbyt duża dawka różnorodności może spowodować zatracenie głównego przekazu.
Różnorodność o mniejszym natężeniu to zróżnicowanie.
Rytm
Rytm jest bardziej wyrafinowaną formą porządku. Budowanie rytmu polega na budowaniu powtarzalnego układu grup elementów. Rytm może nadawać wrażenie spokoju, życia, prostoty lub oryginalności.
Kontrast
Kontrast to środek artystyczny o bardzo dużej rozpiętości. Może być tak subtelny, że prawie niezauważalny. Ale może też być potężny i dobitny. Kontrast buduje się zawsze na tej samej zasadzie: zestawieniu tych samych parametrów o różnych wartościach.
Równowaga
Uzyskiwanie równowagi polega na takim dobraniu elementów, aby pomimo swych różnych parametrów były tak samo ważne dla kompozycji. Równowagę uzyskuje się poprzez dołożenie innych parametrów tam, gdzie innych parametrów nie starcza. Równowaga powstaje wtedy, kiedy sumy poszczególnych parametrów obkietów są takie same. Na przykład równowagą dla dużego koła może być mniejsze koło, pod warunkiem, że jest ciemniejsze.
Symetria
Symetria, czyli odbicie, jest najprostszym środkiem do uzyskania równowagi.
Napięcie
Napięcie powstaje wtedy, kiedy równowaga zostaje znacznie zachwiana. Na przykład wtedy, kiedy obiekty znacznie różnią się rozmiarem lub gdy obiekty ułożone są w sposób który z naturalnych powodów budzi u odbiorcy odczucia nerwowe, np. położenie na wysokiej krawędzi, na pochyłej powierzchni.
Skala
Skala, czyli proporcojanlna zmiana wszystkich parametrów obiektu, określa relacje w jakich znajduje się obiekt w stosunku do innych obiektów a także w stosunku do odbiorcy. Oprócz zmiany parametrów, obiekt przeskalować można także zmieniając układ odniesienia.
Przestrzeń
Przestrzeń jest miejscem akcji. Od sposobu jej zagospodarowania zależy bardzo wiele zależy. Umiejętne pozostawienie pustych przestrzeni, manipulacje odstępami, marginesami, światłem oraz świadome jej wypełnienie elementami kompozycji mogą dodać projektowi życia lub surowości, czytelności, krzyku, smaku, zaściankowej ciasnoty lub wytwornego przepychu.
Tekstura
Tekstura, czyli sposób wykończenia świadczy o materiale z którego obiekt został wykonany oraz o technice i narzędziach jakimi został obrabiany. Domeną nowoczesności są jednolite, idealne powierzchnie, na których światło może tylko się odbijać. Znak czasu widać na obiektach, które mają zniszczoną, porowatą nawierzchnię.
Kształt
Kształt jest jednym z najprostszych parametrów określających styl. Kanciaste, geometryczne kształty uchodzą za nowoczesne. Kształty obłe i faliste są spokojne i ciepłe. Dynamiczne ornamenty i wzory roślinne są przeciwieństwem dla matematycznych, zimnych ostrokątnych przedmiotów.
O tym, co dokładnie znaczy dany kształt decyduje sposób w jaki jest odbierany. A odbierany jest na podstawie naturalnych skojarzeń (np. kształty naturalne, podpatrzone w przyrodzie) lub wyuczonych doświadczeń (np. symbole).
Światło
Światło jest czynnikiem decydującym o barwie, o wszystkich czynnikach które zależą od właściwości optycznych.
Cień
Cień jest opozycją dla światła.
Kolor
Kolor może być użyty w kompozycji na wiele sposobów. Może dawać bezpośrednie skojarzenia związane z typowym znaczeniem poszczególnych barw, tworzyć kontrast lub rytm. Może decydować o kolejności czytania i wadze poszczególnych elementów.
Klasyczne rodzaje kompozycji
Kompozycja zamknięta
Czyli taka, która koncentruje się na środku.
Kompozycja otwarta
Kompozycja otwarta absorbuje więcej niż tylko główną przestrzeń. Wypełnia przestrzeń tak szczelnie, że aż chce pobrać jeszcze coś z zewnątrz.
Kompozycja linearna
Kompozycja linearna oparta jest na czytelnych liniach, widocznym rytmie.
Kompozycja statyczna
Kompozycja statyczna wnosi wrażenie spokoju i nieruchomości. Uzyskuje się je przede wszystkim przez wprowadzenie porządku dzięki użyciu czytelnych horyzontalnych i werktykalnych elementów.
Kompozycja dynamiczna
Kompozycja dynamiczna jest przesycona zmiennością. Im więcej zmiennych parametrów, tym większe wrażenie chaosu.
Kompozycja geometryczna
Kompozycja geometryczna jest oparta na wzajemnych relacjach kształtu.
Kompozycja swobodna
Kompozycja swobodna niesie ze sobą wrażenie przypadkowego położenia elementów. Wzajemne powiązania się są silne.
Kompozycja symetryczna
W kompozycji symetrycznej można wskazać punkt lub prostą względem której pozostałe elementy są symetryczne.
Kompozycja asymetryczna
W kompozycji asymetrycznej nie występują punkty i osie symetrii.
Kompozycja tonalna
Kompozycja tonalna ma miejsce wtedy, kiedy przez użycie zbliżonych tonów poszczególnym elementom zostaje nadana pożądana hierarchia.
Inne rodzaje kompozycji
- Kompozycja rzędowa
- Kompozycja pasowa
- Kompozycja kulisowa
- Kompozycja diagonalna
- Kompozycja horyzontalna
- Kompozycja abstrakcyjna
- Kompozycja realistyczna
- Kompozycja dośrodkowa
- Kompozycja odśrodkowa