Projektancie, nie lekceważ typografii!
Typografia to część projektowania graficznego, która przez wielu projektantów nie jest traktowana z należytą uwagą. A dobry projekt nie jest w stanie zaistnieć bez poprawnej typografii. Oceniając błedy typograficzne, bardzo łatwo odróżnić projektanta amatora od profesjonalisty. To właśnie typografia sprawia zwykle najwięcej problemów. Paradoksalnie, dobry skład nie rzuca się w oczy i pozostaje w cieniu funkcjonalności, więc tym bardziej trudno dostrzec dobrą typografię.
Tradycyjna, „drukowana” typografia to bardzo subtelna dziedzina oferująca niezliczoną ilość opcji i wariacji. Typografia internetowa punktu widzenia typografa to – krótko mówiąc – tragedia. Ograniczenia technologiczne takie jak mała rozdzielczość ekranów, ograniczona liczba czcionek, słaba obsługa efektów typograficznych przez przeglądarki, a w szczególności różnice wynikające z kodowania znaków, różnorodność zachowań przeglądarek internetowych oraz ich domyślne ustawienia ograniczają swobodę projektanta w niezwykle dużym stopniu.
Niewiele programów do tradycyjnego składu, a tym bardziej programów służących do projektowania graficznego obrabia tekst w sposób zbliżony do pożądanego. Wymaganie tego od przeglądarek internetowych na razie pozostaje w sterfie marzeń.
Jednak nie same ograniczenia są najczęstszą przyczyną błędów typograficznych w internecie. Zwykle jest ją niewiedza lub nieświadomość projektantów.
Podstawy poprawnej typografii w internecie
Projektowanie typograficzne jest projektowaniem kogenialnym. Pod uwagę trzeba brać wszystkie czynniki, ale w szczególności te związane z układem tekstu i samym krojem pisma.
Druga rzecz, to układ graficzny, popularnie zwany layoutem, który bezpośrednio związany jest z rozmiarami dotyczącymi tekstu. Tutaj do dyspozycji mamy możliwość określania rozmiaru i skali za pomocą jednostek względnych i bezwzględnych przy uwzględnieniu podstawowych zasad kompozycji.
Ergonomiczny i estetyczny układ elementów na stronie to rzecz oczywista. Ale równie ważne jest to, co jeszcze znajduje się na stronie, czyli wolna przestrzeń. Odstępny poziome i pionowe, wolna przestrzeń, odległości, marginesy, przerwy i spacje są równie ważne jak same elementy. Są jak prawdziwe powietrze – nie widać ich, a dokładnie wypełniają wszystko. Jakość tego powietrza daje odpowiedni komfort. Zbyt ściśnięte staje się duszne, zbyt rozciągnięte powoduje że tracimy głowę.
Nie obejdzie się także bez znajomości zasad języka polskiego, których bogatym źródłem są porady na stronach PWN. Język polski charakteryzuje się swoimi prawami, a ilość opracowań dotyczących specyfiki polskiej typografii, szczególnie tej internetowej, jest niestety znikoma.