Jak przygotować materiały na stronę www?
Jakość strony internetowej zależy przede wszystkim od zawartej na niej treści. To ile pracy włożymy w jej przygotowanie w dużej mierze będzie rzutowało na sukces strony.
Strategia tworzenia strony
Zanim zabierzesz się za przygotowanie materiałów, poświęć trochę czasu na przemyślenie sprawy. Zdecyduj:
- Co chcesz osiągnąć?
- Jakim sposobem to chcesz osiągnąć?
- Jakie są warianty i która droga jest najbardziej opłacalna?
Najczęściej popełniane błędy
Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu strony internetowej firmy to:
- Tworzenie strony internetowej bez wcześniejszego przygotowania spójnej identyfikacji wizualnej firmy.
Zanim powstanie strona internetowa, powinno powstać logo, papiery firmowe i wytyczne dla grafików. Idealna sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy firma posiada Książkę Znaku.
Zobacz, w jaki sposób powinna zostać przygotowana identyfikacja wizualna firmy:
- Nieprzemyślana strategia promocji.
Nawet najpiękniejsza, najbogatsza strona internetowa jest nic nie warta, jeśli nie docierają na nią internauci. Należy dokładnie przemyśleć, jakim sposobem i jacy użytkownicy będą trafiać na stronę, jakim sposobem będziemy pozyskiwać potencjalnych klientów.
Uogólniając, do wyboru są zwykle dwie drogi:
- Pozycjonowanie w wyszukiwarkach — czyli szereg zabiegów mających na celu zwiększenie udziału wyszukiwarek przy pozyskiwaniu nowych użytkowników.
Zaletą tej metody jest to, że uzyskane efekty są długotrwałe i po osiągnięciu wysokiej pozycji w wyszukiwarkach ta pozycja utrwala się i nie trzeba ponosić dodatkowych dużych kosztów. Wadą jest to, że trzeba włożyć w to dużo pracy, przygotować w odpowiedni sposób wiele wartościowych materiałów i stosunkowo długo czekać na efekty.
- Metoda płatnych reklam — kupowanie płatnych reklam na innych stronach, w prasie, prowadzenie kampanii reklamowych, konkursów aby zachęcić użytkowników do odwiedzenia strony.
Zaletą tej metody jest to, że efekt uzyskiwany jest bardzo szybko. Niestety, ta metoda daje krótkotrwałe rezultaty i liczba odwiedzin spada wraz z zaprzestaniem wykupowania reklam. Mimo wszystko, jest to sprawdzona metoda pozwalająca w łatwy sposób rozpocząć pozycjonowanie serwisu.
- Pozycjonowanie w wyszukiwarkach — czyli szereg zabiegów mających na celu zwiększenie udziału wyszukiwarek przy pozyskiwaniu nowych użytkowników.
- Nierzetelna treść.
Każdy temat powinien być opisany wyczerpująco. Użytkownicy na stronach poszukują przede wszystkim informacji. Jeżeli na stronie chcesz zawrzeć informacje o ofercie firmy, należy zamieścić również detale techniczne, a przede wszystkim aktualne cenny. Jeśli z jakichś powodów nie chcesz zdradzać cen od razu, zadbaj o rozwiązanie pozwalające użytkownikowi w łatwy sposób zapytać o wycenę rozwiązania które sam wybierze.
- Nieprawidłowa struktura informacji
Informacje na stronie powinny być prezentowane w sposób stopniowy, od najważniejszych, do najbardziej szczegółowych. Niezwykle ważne jest uporządkowanie informacji w logiczny sposób z wyróżnieniem informacji najbardziej istotnych i ułożeniem pozostałych w postaci drzewiastej struktury.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest uważanie „wszystkiego za najważniejsze”. Każdej informacji można przyporządkować odpowiednią relację w stosunku po pozostałych.
- Wstawianie do internetu tego samego co inni.
Każda firma jest inna, ma inną ofertę, inne pomysły, więc zawartość strony internetowej powinna wyróżniać się także pod względem treści. Klasycznym złym przykładem jest słynny tekst „wychodząć naprzeciw oczekiwaniom klientów…” oraz chęć posiadania „animacji u góry strony”.
Nie należy tworzyć stron na zasadzie „bo tak się zwykle robi”, „bo tak inni mają”.
- Stworzenie strony i zaniechanie aktualizacji.
Należy zdać sobie sprawę z tego, że stworzenie strony, oprócz zysków, niesie za sobą zobowiązania… Aby strona żyła, należy ją regularnie aktualizować, śledzić statystyki odwiedzin i wyszukiwań, rozwijać stronę w kierunku potrzeb użytkowników.
Co publikować?
To, co będzie zawierała strona, zależy przede wszystkim od tego jaka będzie jej funkcja. Równie istotny wpływ na zawartość strony ma przyjęta strategia promocji.
Jeśli decydujesz się na pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarkach, najbardziej istotną sprawą jest jak największa ilość informacji i regularna rozbudowa o kolejne. Treść powinna być nasycona słowami kluczowymi.
Im więcej informacji chcemy opublikować, tym więcej pracy trzeba włożyć w to aby ta skomplikowana struktura wydawała się być prostą.
Jeśli chcesz opublikować zdjęcia, każde zdjęcie powinno być opatrzone obszernym opisem, tak aby robot wyszukiwarki, tak jak niewidomy, mógł odczytać opis tego, co znajduje się na zdjęciu.
W jakim formacie dostarczyć materiały?
Materiały należy dostarczyć przede wszystkim w wersji elektronicznej, uporządkowane i spójne.
Teksty
Wszystkie teksty najlepiej przygotować w edytorze tekstowym takim jak MS Word lub OpenOffice Writer, zebrane w jednym pliku używając stylów, tak aby wygenerowany automatycznie spis treści ułożył się w strukturę na której będzie bazowała nawigacja strony.
W miejscach w których mają się pojawić zdjęcia, należy wstawić stosowną adnotację z nazwami plików do wykorzystania w danym miejscu.
Grafiki
Wszelkie grafiki, takie jak logo, papiery firmowe, projekty reklam najlepiej dostarczyć w formacie wektorowym, z tekstami rozbitymi na krzywe. Z odpowiednim przygotowaniem materiałów do postaci wektorowej nie powinna mieć osoba która je już wcześniej przygotowywała do druku lub wycinania.
Dostarczone elementy identyfikacji wizualnej są bardzo ważną częścią materiałów graficznych, na których mogą się oprzeć graficy tworzący szatę graficzną strony.
Fotografie
Zdjęcia powinny być dostarczone w możliwie największej rozdzielczości. Dopiero w ostatnim etapie przygotowania grafiki zostaną zmniejszone do potrzebnego formatu tak, aby nie utracić jakości.
Każde zdjęcie powinno zostać starannie wybrane, tak aby ilustrowało dokładnie to, co w tym miejscu chcemy powiedzieć. Każde ze zdjęć powinno posiadać swój obszerny opis.
Zrobienie zdjęć najlepiej zlecić profesjonaliście. Dodatkowo aby uzyskać niecodzienną jakość, powinien się nimi zaopiekować grafik. Jeśli jednak nie możesz wydać pieniędzy na profesjonalną jakość i chcesz zrobić zdjęcia sam, pamiętaj żeby:
- Wykonywać zdjęcia przy bardzo dobrym oświetleniu. Najlepiej zastosować sztuczne doświetlenie.
- Używać statywu.
- Wykonywać wiele ujęć tego samego obiektu, tak aby można wybrać to najlepsze.
- Wypróbować nietypowe sposoby ustawienia aparatu, przykucnać, wejść na wzniesienie.
- Zadbać o to, by na zdjęciach było widać perspektywę.
- Dobrze zakomponować tło, tak aby w tle nie było niepotrzebnych obiektów.
Nazwy plików
Wszystkie pliki powinny posiadać nazwę dokładnie opisującą ich zawartość. Przygotowując tekstową część strony należy wskazać pliki graficzne, które mają zostać w danym miejscu użyte oraz krótki opis który zostanie wyświetlony w przypadku, kiedy obrazek nie będzie mógł zostać wyświetlony. Na przykład:
W naszej ofercie znajdą Państwo najlepsze wina:
- wina czerwone [ czerwone_kieliszek_stol.jpg (Czerwone wino na starym stole) ]
- wina białe [ biale_butelka_piwnica.jpg (Butelka białego wina w piwnicach) ]
- szampany [ butelka_kubelek_lod.jpg (Butelka szampana w kubełku z lodem) ]
[ inne zdjęcia do wykorzystania:
korek_pieczatka_chateau_latour.jpg (Korek z pieczątką Château Latour)
korek_pieczatka_chateau_latour6.jpg (Korek z pieczątką Château Latour)
winogrona_zielone2.jpg (Winogrona zielone)
winogrona_lisc.jpg (Młode liście winogron) ]
Na czym można zaoszczędzić?
Zaoszczędzić można przede wszystkim redukując ilość czasu, który projektanci i programiści muszą poświęcić na przygotowanie strony. Sprawę ułatwi:
- Dostarczenie profesjonalnie przygotowanej identyfikacji wizualnej.
- Rzetelne przygotowanie dużej ilości tekstu do wstawienia na stronę (pokazując odpowiednią hierarchię informacji oraz powiązania z innymi plikami).
- Dostarczenie wysokiej jakości materiałów graficznych wraz z ich opisami tekstowymi (grafiki przygotowywane wcześniej na potrzeby reklamy, zdjęcia wykonane wcześniej przez profesjonalistów).
- Zastosowanie typowych rozwiązań (np. blog, darmowe forum dyskusyjne).
- Dostarczenie czcionek, na które już wcześniej wykupiono licencję.
Z doświadczenia jednak wiadomo, że oszczędzanie na początku w dłuższej perspektywie czasu się mści i wychodzi drożej. Dlatego warto się zastanowić nad poprawieniem jakości kosztem ograniczenia rozmachu przedsięwzięcia, lub zaciągnięciem kredytu i przygotowaniu o wiele lepszego rozwiązania, które w przyszłości zwróci się z nawiązką.