TAAT Technologie Cyfrowe

Jednolita szarość kolumny

Jednym z podstawowych zadań w tradycyjnej, przeznaczonej do druku typografii tekstu dziełowego jest uzyskanie jednolitej szarości kolumny. W zależności od parametrów tekstu takich jak krój pisma, stopień i odmiana czy odstępy, blok czarnego tekstu staje mniej lub bardziej szary.

Szarość kolumny może zostać zaburzona poprzez zmianę parametrów tekstu: wstawienie innego kroju, użycie innego stopnia pisma, spacjowania, pochylenia, pogrubienia, inicjałów, kapitalików czy wersalików. Parametry wtrąconych elementów należy dobrać tak, aby nie przyciągały niepotrzebnie oka.

jednolita szarosc

Nazwa „jednolita szarość kolumny” wzięła od tego, iż kiedyś drukowano wyłącznie w czerni, więc czerń farby i biel światła w połączeniu dawały szarość. Obecnie pojęcie szarości kolumny nie ma bezpośrednio nic wspólnego z kolorem szarym czy czarnym. Najważniejsze jest słowo „jednolita”. Czyli najważniejsze jest uzyskanie jednolitości koloru kolumny. Nie ważne czy szarego, czy innego koloru.

Typografia internetowa jest zbliżona bardziej do typografii akcydensu niż do typografii książki. Ma bardziej semantyczny charakter. Oczywiście wszystko zależy od konkretnej treści. Ale zachowanie jednolitej szarości tekstu w typografii internetowej jest tak samo istotne ze względów funkcjonalnych (kolejność czytania informacji) jak estetycznych i kompozycyjnych.

Jednolitą szrość najłatwiej ocenić rozwywając obraz.

Prawdziwe kapitaliki kontra fałszywe kapitaliki

Prawdziwe kapitaliki są specjalnie projektowanymi znakami, tak aby nie burzyły szarości kolumny. Z reguły są mniejsze niż majuskuły i mają cieńszy rysunek.

Błędnie stosowane, fałszywe kapitaliki tworzone są przez użycie majuskuł (wielkich liter alfabetu). Zestawienie kilku wielkich liter obok siebie powoduje powstanie bloku tekstu o większej wadze niż pozostałe litery. Z reguły na tle szarości kolumny powstaje wtedy ciemniejsza wstawka, psując jej jednolitość.

Korytarze

Wieloktorne powtórzenia się spacji wiersz pod wierszem łączą się w jedną całość tworząc korytarze (kanaliki) wygryzione w kolumnie, psując jej jednolitą szarość.

korytarze w tekście